Tystnad....

2007-12-02 @ 13:49:35
Idag är det tyst och skönt här hemma, funderade ett tag på att dra igång lite musik och ligga på soffan och softa, men kom på att jag vill nog gärna ha det lite tyst idag.

Mina stackars öron fick så det räckte fre-lördag.. =)

Jag har ju haft mamma, syrran samt 2 syskonbarn här på besök och man kan lugnt säga att det inte var lugnt.. Men kul var det att ha dom på besök, de ramlade in här i fredags kväll och då blev det middag först och sen fick jag hjälp att klä granen, eller syrran hjälpte mig klä den, mamma satte i snören i de nya kulorna som skulle upp och lillfjompan Alice på 3 år var väl mest i vägen i början då det ska pillas på allt.. då menar jag ALLT *s* men man kan inte bli direkt arg på henne för hon kan nog charma en stenstod om det skulle behövas.
När vi väl hade fått i alla snören på kulorna så fick hon hjälpa till att hänga upp i granen (sen fick kära syster och jag diskret placera om kulor etc eftersom Alice hängt i stort sett alla på samma gren)

(Jag fick även en för tidig julklapp, en ny kaffebryggare, då den gamla inte funkar som den borde utan kaffefilterhållaren har en förmåga att svänga ut även när kaffet bryggs så jag får vatten över halva köket oavsett hur jag sett till att den ska sitta kvar på sin plats eller ej.. Den här nya fyller alla de krav jag räknade upp för pappsen, så han lyssnade faktiskt exakt på vad jag sa.. =) skönt också att få den nu så slipper jag släpa den på tåget hem efter jul, för det är inte roligt att vara fullastad med julklappar på ett fullastat tåg.. och tunnelbana... *ryser* )

Syrran och morsan fick husera på min dubbelsängsluftmadrass, Alice skulle sova i soffan (hon låg där en stund i alla fall innan hon bytte till luftmadrassen hon med) och jag samt Emma (7 år, snart 8) sov i min dubbelsäng, hur en så liten smal tjej kan ta såå stor plats är otroligt. Hon låg i mitten av sängen hela natten, armar och ben flaxade åt alla  håll och kanter och en armbåge fick jag i skallen också. Sen har hon mage under frukosten att säga att JAG låg för nära henne under natten *shockad* jag menar hallå??  Där låg jag och klamrade mig fast i sängkanten, Emma låg som en stjärna mitt i sängen och på andra sidan henne var det ca 1m där ingen låg... hmm jaja
Emma har blivit en lång liten tjej som numera tycker att folk kan vara sååå pinsamma och jobbiga, så det uttrycket man såg mycket av var just det där rullandet med ögonen och medföljande suck.. =) och det där med att moster vill ha en kram, det är bara sååå jobbigt och istället för att få en kram tillbaka så fick jag typ en klapp på axeln.. Nåja man får väl vänta några år tills det är ok att ge moster en ordentlig kram igen.

Lillfjompan ska vi inte tala om, den ungen kan prata.. I ett.. Om allt... Eller inget..
Hon berättar även allt hon gör, så självklart fick man även på lördagen (när vi gick på trottoaren med fullt med människor) höra att : Jag har ruttat!! följt av ett skrattanfall från både henne och hennes moster.. För er som inte hängde med så betyder ruttat=pruttat, så ungen känner att hon även måste meddela världen var gång hon lägger av en liten fjärt.. =) Det är mosters gullgris det..  Sen har hon en förmåga att trigga sig själv till skrattattacker, hon börjar med ett fejkat skratt där hon ser helt galen ut, vilket gör att alla andra börjar skratta, varpå Alice själv då börjar skratta "normalt" sen kan hon fortsätta så i 30 minuter... eller mer, så hon lär ha magmuskler den ungen..

Lördagen tillbringade vi inne i stan, först kollade vi in NKs skyltfönster och vi hade rätt tur för det var inte såå många som var där tidigt på förmiddagen. Sen blev det lite Mc D till lunch och sen skulle vi åka spårvagnen ut till Skansen, för det första var det dyrare än vad man trodde, för på skylten vid hållplatsen står det att SL-kort gäller, däremot står det INTE att INTE SL-biljetter i övrigt gäller... Det fick vi först erfara när spårvagnen rullat iväg så då var det bara att betala och se glad ut (ja inte jag då jag hade i alla fall mitt SL-kort)
Inte nog med detta så hann vi bara till bron över till Djurgården och där brakar spårvagnen ihop.. Så det var bara att kliva ur och knalla och gå resten av vägen.. Grrr

Visst var det sen trevligt att knalla runt bland alla marknadsstånd med diverse hantverk, sylt, pepparkakor, saft, glögg, munkar och brända mandlar (förutom att jag fick extremt ont i magen av munkarna ajajajaj)
Emma ville sen se djuren OCH krokodilerna som hon uttryckte det, som tur var kunde vi resonera med henne lite så hon fick välja, antingen djuren eller krokodilerna.. Skönt nog så valde hon krokodilerna så vi fick komma in i värmen, syrran, barnen och jag gick in (vi satte morsan på "mormorsparkeringen" dvs en bänk i butiken) en sak med att gå runt med barn är att man kan inte direkt strosa runt i lugn takt eller stå och läsa om de olika djuren, fort ska det gå och ungarna springer ändå i förväg hela tiden.. Nåja de hade gjort om lite sen jag var där sist så det fanns lite nytt att titta på i alla fall, sen vid utgången blev det det obligatoriska "klappa-orm-samt-spindel" vilket jag känner mig helt nöjd med att jag faktiskt gjorde =) ingen av de andra i sällskapet ville ens stoppa ned ett finger i samma bytta som spindeln var i, men jag klappade den... *stolt*

Sen var vi alla trötta, slitna, frusna och jag hade ont i fötterna även fast jag valt sköna skor att gå i..
Så det blev dags att åka tunnelbanan hem till mig, lite korv med bröd för oss samtliga här hemma. Barnen tittade lite på Mulan på DVD så att vi vuxna kunde pusta en liten stund innan det packades ihop och jag hjälpte dom ut till bilen (var ju tvungen att kolla så de verkligen kom iväg ;)

Sen satt jag i 2 timmar i köket, med en bok och bara njöt av tystnaden.. =)

Kommentarer
Postat av: Nina

Ja tystnad är något jag njutit av på Sandhamn i helgen, utan mina barn......

2007-12-02 @ 17:13:29
URL: http://kermit100.blogg.se
Postat av: Mamma

Vi hade det lugnt och skönt i bilen oxå. Jag tror att både änglarna sov vid Kungens Kurva.Det var bara regnet som förföljde oss till Nyköping
Skansen ska ha tack för barnvagns- och mormorsparkeringen

2007-12-02 @ 22:09:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0