Skitdag.....

2007-06-27 @ 14:58:00
Vilken trevlig dag jag hade igår.. NOT..


Tog mig upp klockan 8 och ringde Vårdcentralen, där jag fick lämna telenummer på en svarare sen ringde de tillbaka efter 25 minuter.
Fick en tid hos dr Karl kl 9,15..

Dr Karl visade sig vara en liiiiten (ca 150 cm lång) gullig gubbe (korean tror jag med tanke på den svensk-koreanska ordboken i bokhyllan) med hörselbesvär.. =)
Nåja, i vilket fall som helst så tog han tempen i örat vilket var 38grader, kollade blocktryck som var normalt och klämde lite på nacke och axlar. Sen blev jag ivägskickad för att ta blodprov.
Fick vänta ca 30 minuter innan jag fick komma in och blodprov togs i armen (2 rör), samt prov för strepto-A som det heter dvs streptokocker (hatar när de killar en i halsen)
Ytterligare väntan för att får svaret och att få komma in till lille doktorn igen (som förövrigt fick ringa på vaktmästaren då han låst in sina nycklar till rummet INNE i själva rummet. =)
Testerna visade ingenting, men då jag fortfarande hade feber samt ont i skallen fick jag en remiss till medicinakuten på Huddinge.

Lyckades få låna bil (tack snälla Gini) så jag kom till HS snabbt och lätt och skrev in mig klockan tolv.
Först blev jag inlagd på neurologi (eller insatt snarare då jag fick sitta på en vinglig obekväm trästol) efter en timmes väntan kom en tjej och tog blodtrycket, samt gjorde ytterligare ett hål i mitt högra armveck och 5 eller om det var 6 rör fylldes med ytterligare blod.
En timme senare då klockan var 14 så undrade jag om det var ok att jag gick iväg och köpte mig en macka eller något ätbart innan jag svimmade och föll från stolen.
-Visst, sa de. Varpå jag lämnade mitt nummer och knallade iväg till pressbyrån och köpte mig en äcklig macka som jag enbart lyckades få i mig en tredjedel utav. Men det var gott med lite kall dricka, lite kaffe och ähm nikotin...

Passade under tiden på att flytta bilen, då jag först lyckades med att parkera helt åt fanders sett från akuten så jag flyttade den från gassande solsken till parkeringshuset precis utanför akuten (jag hade ju även i min enfald bara lagt i pengar för 2 timmar när jag först parkerade)
I parkeringshuset hade de så smart ordnat att man drog sitt kreditkort och sen fick man en liten lapp, sen ska man dra igen när man åker därifrån, varpå man slipper springa ut och lägga i mer pengar i tid och otid..

Klockan 15 gick jag åter till Neurologakuten och sa att jag nu var tillbaka, de hänvisade mig till väntrummet..
Men fick faktiskt inte sitta så länge innan de kom och hämtade mig och gav mig ett rum.. *woohoo* samt sade att doktorn kommer snart..

15.30  när jag nästan lyckats slumra till i sängen kommer en sjuksköterska in.. alltså inte doktorn, och säger att de ska flytta mig till ett annat rum.
jaha.....

knallar iväg efter karln och hamnar istället på Infektionsavdelningen, får knalla förbi alla små bås, genom en dörr till ett tomt rum, genom ytterligare en dörr till ett rum med en brits.. Börjar nu känna mig lite orolig då man hamnade så himla "off" från alla andra och undrade vad de där blodproven egentligen visade...
Efter 5 minuter kommer en undersköterska, som gör rent sängen och lägger på nytt överdrag och så säger hon att: -Doktorn kommer strax, du står näst på tur..
-åh tack, säger jag..

40 minuter senare (ca 16.15)  och efter lite slumrande börjar jag undra om de glömt att de placerat mig i ett rum halvvägs ut på parkeringen.. Samt att de kanske hade en plan med att lägga mig i ett rum där klockan stannat... (hade som tur var mobil med klocka)
Ringer och pratar lite med mamsen och får lite uppmuntran.. =)

klockan 16,50 kommer doktorn, han ställer frågor i raketfart
-ja
-nej
-ja
-nej
-aldrig blivit biten av fästing.

-Vi kommer göra ett benmärgsprov på dig, säger doktorn. Så vi kommer flytta dig till ett annat rum.

Jaha, flyttdags igen, samlar ihop mig och mina pinaler och får komma till mitt tredje rum för dagen. Men sen går det faktiskt kanska fort.
De kör in vagnar med pinaler på och doktorn kommer in med munskydd samt "förkläde"
Han förklarar vad de ska göra och så drar de igång..
Först lägger de bedövning i korsryggen och det är "vanlig" tandläkarbedövning (ni vet hur jävla ont det gör i käften eller hur?? Det gör dubbelt så ont i korsryggen) jäklar vad det spände och det kändes som om ryggraden skulle sprätta ut utanför skinnet.. Det gick dock snabbt över och jag fick ligga still i ca 5 minuter medans det verkade.

Sen var det dags att ligga i fosterställning på sidan.
Doktorn klämmer rejält på ryggraden, vet inte om han försökte flytta den mer åt höger eller vad han tänkte..
Sen sa han att
-Nu sticker jag.
Vilket inte kändes ett dugg... =) YES tänkte jag, det här blir en "walk in the park" men ajajajaj vad jag bedrog mig.. :(

Helt plötsligt känner man hur det spänner, och drar, det gör inte ont men det är nog den mest obehagligaste känsla jag någonsin känt. Plötsligt så får jag känslan av att de har satt fast en gigantisk gummisnodd utmed mitt skelett och doktorn tar tag i den utmed bäckenbenet och som fortsätter ned i vänster ben, drar ut den långt och släpper den med en *klaaatsch*  Iiiiiiiiiiiiiiiiiiih
-För långt åt vänster, säger doktorn. Jag sticker igen..
Samma histora upprepar sig sen ytterligare en gång i vänster ben och sen en gång i höger ben..
När han sticker mig för 4e gången så har de satt på mig stringtrosor i gummisnoddanda. och drar ut och släpper den rakt utmed ryggraden och ned i svanskoten (dvs mitt i baken)
Sen ska jag ligga helt still i två minuter enligt doktorn, varpå han i fem minuter tömmer mig på vätska från benmärgen..
När det är klart säger doktorn att:
 -oj det ser lite ut som Stockholms blodbad här bak..
- Ääääh va? säger jag.
-Ingen fara, säger doktorn, jag fixar så slipper du se det..

Varför säga det då?? Hade klarat mig ypperligt utan den informationen.
Sen blev jag lagd på rygg och jag skulle ligga still i 45 minuter dvs den tiden det tog att få svaret på testet, under tiden så kom en sköterska och stack mig för 3e gången i samma åder och fyllde 3 stycken små glastuber..
Då var klockan 17,30, jag var återigen hungrig och röksugen men fick inte röra mig (ok då blåsan behövde tömmas också) men snäll som jag är så låg jag kvar på britsen i 60 minuter.. innan blåsan tvingade upp mig och iväg på muggen. (var väldigt nära att slumra till igen, men en brud i 25 års åldern hindrade mig hela tiden då hon vrålade om och om och om igen hur ont hon hade i forten, de gav henne smärtstillande, men hon hojtade vidare heeeela tiden om hur ont hon hade. Men när väl doktorn eller någon personal var där då kunde hon helt plötsligt hålla tillbaka dessa "smärtrop" hon hedrade hela avdelningen med under resterande tid... jäkla hypokondriker)
Precis tillbaka i rummet så kommer en ny doktor,
-Hej Kajsa..
-ähm, Jenny heter jag..
-Oj, sa doktorn och försvann.
För att 20 minuter komma tillbaka och säga att han hade gått rätt första gången men bara läst fel namn.. Och det tog 20 minuter att komma på???????

I vilket fall som helst så var jag nu fri att ge mig av hemåt (klockan 19,10), testerna såg bra ut, dvs de hittade inga fel på mig..
Jag ska ta det lugnt resten av veckan och är jag fortfarande dålig på måndag ska jag åka tillbaka till HS.. :(

Jag var hemma klockan 20 (efter att först ha kört från HS glad i hågen, men kom som tur bara till första rondellen innan jag kom på att "shit" jag glömde dra kortet för parkeringen igen...)

Idag ringde jag åter Vårdcentralen och ska få komma in imorgon kl 13 för att få ett sjukintyg (lika bra att fixa ett så kan de inte säga någon på jobbet)

Hade jag inte varit sjuk innan jag åkte till VC hade jag nog banne mig varit det igår kväll efter en helvetisk dag..

Kommentarer
Postat av: Svec

Sitter och läser delar av din blogg och detta blogglägg (inlägg i blogg?) fick mig att skratta så pass att jag väckte frugan, som inte alls tyckte att det var lika kul men hon var nog lite färgad av att vakna av en skrattandes make kl 02.00 på natten.
/Svec

2007-07-06 @ 02:22:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0