Salem

2008-12-06 @ 11:09:34
Idag är det dags för Salemdemonstrationerna.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar varför, visst förstår jag att en kille blev brutalt misshandlad till döds för x antal år sen, det är inte det.. Men jag förstår mig inte på folk som åker massa mil för att ta sig till Salem av den enda anledningen att de vill ställa till bråk.
Vi har ena sidan som har fått tillstånd att ha ett fackeltåg från stationen i Rönninge och så har vi andra sidan som har fått tillstånd för en stillastående demonstration vid Rönninge C, tillstånden är för olika tidpunkter så den stillastående ska i teorin vara över när det är dags för fackeltåget, är det någon som verkligen tror att så kommer ske?? näe..

Förra året sprang idioterna runt i hela Salem, tände på papperskorgar, kastade sten på brandmännen samt alla andra som kom inom synhåll, gjorde rusningar mot både polis och den "andra sidan".
Båda grupperna har sk militanta höger/vänsterfolk med sig.
Militanta? Give me a break...  Några jäkla spånskallar som har åsikter och sätt att framföra dom på som påminner om ett gäng småglin i trotsåldern. Skulle man sätta sig ned med en av dessa stolpskott för att försöka få reda på deras ståndpunkt och verkligen höra deras argument, skulle man snart få sig en smäll och då undrar ni säkert varför. Jo, visst har de en åsikt, de kan i 99.9% av fallen inte förklara den utan det "bara är så"  skulle man insistera att få reda på varför skulle svaret bli DÄRFÖR!! och om jag inte nöjde mig med det svaret ja då är det nävarna härnäst. Det finns ju ett gammalt ordspråk som stämmer så väl in på dessa glin: När vettet tar slut, tar nävarna vid.

Hade en gång en diskussion med en kille som tyckte att "Reclaim the streets" var det bästa som fanns. När jag frågade varför man då tar sönder för butiksägare och för allmänheten så kunde han inte svara på det. Hans argument var att de tog sönder i protest mot kommun och staten, när jag envisades och sa att det var ju i slutändan jag och resten av allmänheten som blev lidande, med höjda skatter, dyrare varor etc samt en förstörd miljö, så fick jag svaret att jag var korkad, inskränkt och aldrig skulle kunna förstå. Självklart kommer jag inte kunna förstå om människan inte kan formulera sig och sina åsikter, därför är inget svar och att skandera slagord och propaganda in absurdum kommer inte få mig att förstå det hela mer än om de satt och rapade hela alfabetet.

Idag bävar nog många Salem/Rönningebor och undrar hur det ska gå, kommer de ha kvar sina ägodelar imorgon, hur mycket kommer förstöras? Igår var jag för första gången där nere och tittade, samhället verkar lugnt och fint och det är ju himla synd att en gång om året måste innevånarna fly fältet samt låsa in allt som är löst eller som kan slitas loss bara för ett gäng glin vars IQ inte överstigen den av en vandrande pinne.

Idag ska jag jobba kväll och sitta i staben. Vi får väl se hur det går, har jag ork så lovar jag ge en sammanfattning när passet är slut.

Edit: blev sammanfattning dagen efter då jag var allt för trött igår för att orka logga in här. Så hur gick dagen? Den var faktiskt relativt lugn, inga större händelser inträffade.
Vi hade lite kul åt denna sida www.motkraft.net dit kunde glina skicka sms med uppdatering om läget, och vilka lägesrapporter sen *s* vi hade himla kul åt vissa av dom som så tydligt hittade på rappakalja och skickade in. Vi satt och funderade på om vi skulle skicka in meddelanden vi också, typ: Det är lugnt på platsen, poliserna är snälla och glada. Fast vi gjorde inte det. ;)
Sammanfattningen enligt DN:
Ett mycket stort antal polismän var utkommenderade för att förhindra att vare sig Salemfondens demonstration och marsch eller Nätverket mot rasismens stillastående demonstration urartade, och att de båda grupperna inte kom i närheten av varandra. Detta fun­gerade enligt polisen också mycket bra.

Däremot omhändertog och grep polisen cirka 550 personer på lördagen, både före och under demonstrationerna i Salem. På morgonen stoppades en buss i Alby med ett 30-tal vänsteraktivister från Danmark. 24 av dem avvisades av polisen till Danmark. På förmiddagen togs 33 andra vänsteraktivister, de flesta norrmän, in till förhör och för avvisning.

-470 av de 550 omhändertagna vänsteraktivisterna togs enligt polislagen i brottsförebyggande syfte. Det började när ett gäng kom till Rönninge station med pendelåget och började kasta sten mot polisen. 15 vänsteraktivister har också gripits för brott, bland annat våldsamt upplopp, säger Anders Olsson, presstalesman för Stockholmspolisen, till Dagens Nyheter.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Under kravallerna här nere konstaterade poliserna att det fanns gott om fotbollshuliganer och andra kända bråkstakar i båda sidors led. Då är man inte ute efter att demonstrera enligt min åsikt....

Postat av: Cliff Hanger

Skönt att man inte jobbar i Salem idag. Det gjorde jag förra året och det var rätt stökigt (även om jag inte var i närheten av några våldsamheter).



Reclaim the streets är verkligen idiotiskt också.

2008-12-06 @ 17:54:28
URL: http://tankaromstortochsmatt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0