Bostad

2009-01-10 @ 15:12:56
Jag håller på och kollar om det går att byta bostad via Björnsbytare och det är ett jäkla pillande och mailande..
Det hela går ut på att man lägger upp en beskrivning av sin lägenhet och eventuellt har man även tagit kort som läggs upp och kan beskådas av hugade spekulanter.
Jag har gjort så och har tagit kort på hur min hall och vardagsrum ser ut,samt flera kort på kök och badrum eftersom jag anser att det är de viktigaste delarna av en lägenhet. Ser kök och badrum fräscht och fint ut så kan resten av lägenheten fixas till med lite tapeter och färg. Man märker att andra människor inte har samma syn på vad som ska visas på korten och vissa har lagt upp 15 kort där inte ett enda kort visar hur lägenheten faktiskt ser ut. Istället får man se att de har en svart kruka i ett fönster, att bokhyllan i något rum skulle behöva rensas på skit och dessutom dammas etc etc...  Bara en massa närbilder på detaljer och då inte ens detaljer på lägenheten..

Varför tror folk att jag vill se hur de har inrett sina hem?? Det skiter väl jag i.. Om vi skulle byta lägenhet så kommer de ju ta med sig sina möbler och prydnadsföremål. Jag vill ju kunna se hur lägenheten är uppbyggd, få en uppfattning om storlek på rummen och hur det ska kunna möbleras. Att se en kruka i ett fönster ger mig absolut ingenting, vissa lyckas ju även ta korten så att man inte ens kan se utsikten utanför fönstret...

Det finns en uppsjö av extremt dåliga fotografer i Stockholms län...

Nåja i torsdags var jag och tittade på en lägenhet i alla fall, de hade inte lagt upp några fotografier på lägenheten på sidan, däremot hade de lagt upp en bild med planlösningen och sånt uppskattas. Det var en 3a med relativt nyrenoverat badrum med plats för tvättmaskin, 2 sovrum som var nytapetserade och det ena hade till och med riktigt snygga grafitgrå tapeter.. Me like...
Även vardagsrummet var nytapetserat och hade gammalt parkettgolv som i och för sig sviktade lite på mitten men enligt nuvarande hyresgäst så var det meddelat hyresvärden och det stod på lista för att åtgärdas i framtiden. Köket hade även det ny fondtapet, det var gammal inredning men någorlunda uppdaterad spis (det var åtminstone inte spiralplattor...) Enligt hyresgästen så kunde man få byta ut köksluckor och spis mot en månadskostnad som lades på hyran och det lät som om det inte skulle röra sig om stora pengar heller. Så summa summarum skulle jag få en fräsch 3a på 75 kvm för mindre pengar än vad jag pröjsar idag..
Jag gör inte volter eller jubelhopp ännu för det hela hänger ju på att resten av kedjan funkar också, samt att hyresvärdarna godkänner bytena.

Jag har även fått 2 inbjudningar till att gå på visningar via stockholm bostadsförmedling och det är fan i mig så jag borde måla kors i varje tak jag hittar.. Om jag skulle vilja ha någon av dom lyorna så ska bara 28 stycken tacka nej på ena och 24 stycken på andra.. hahaha yeah right liksom...

Jag ska ha lite semester snart.. Har bara 8 pass kvar.. varav 6 är nattpass. På onsdag ska vi förhoppningsvis ge oss ut i en LKC bemannad bil, cruisa runt länet och göra det surt för buset, men eftersom jag verkligen ser fram emot det så kommer det troligen bli inställd på grund av för dålig bemanning i gropen eller att vi inte får tag på ett fordon att åka i..
Snart kommer även mor och far upp hit för att hälsa på några dagar, vi ska även gå på begravning då. Det är en släkting på rätt långt håll som vi haft god kontakt med senaste åren, jag har dock väldigt dåligt samvete...
Jag lovade att  hälsa på tanten och fika lite ibland då hon var rätt ensam och hennes barn samt barnbarn inte bodde i Sverige, jag var och fikade där för något år sen och pratade med tanten i telefon någon gång. Sen bytte jag ju jobb och fick plötsligt fullt upp, var jag inte upptagen så var jag helt slut i skallen och orkade inte vara social. Pratade med pappsen vid jul om tanten och lovade att jag skulle bättra mig på att hålla kontakt med henne, en vecka senare fick jag mail från tantens dotter om att tanten gått bort vid jul... ouch, så nu har jag ett dåligt samvete som jag aldrig kommer kunna åtgärda eller bli av med...


Fast jag kan ju vara snäll och ta hand om hennes lägenhet.. En ny fräsch 3a med megabalkong ca 100 m från Fridhemsplan, jag kan göra det som botgöring....... Jag lovar att aldrig klaga över mitt straff heller..  

Kommentarer
Postat av: Jerk

haha..fan vad snabbt det vände från dåligt samvete till ny bostad..du är en sann stockholmare :)

2009-01-10 @ 18:23:09
URL: http://dalaibk.webblogg.se/
Postat av: Jenny

fast jag lovar att inte njuta av att ha 300 meter till jobbet, megaterass samt ett stenkast till massa restauranger och uteställen.. :P

2009-01-10 @ 18:43:39
URL: http://veela73.blogg.se/
Postat av: Sunkan

Som Stockholmare inser man att dåligt samvete kan man ha <B>under tiden </B>som man fixar drömboendet.



Väntar man är man rökt...

2009-01-10 @ 20:50:04
URL: http://www.sha70.se
Postat av: Sunkan

Vaffan! Funkar inte ens den mest elementära HTML-kod i den här bloggen???



surar

2009-01-10 @ 20:51:26
URL: http://www.sha70.se
Postat av: Sunkan

Dubbla stjärnor för fetstil?



himlar med ögonen



Lika logiskt som RAR, typ...

2009-01-10 @ 20:53:03
URL: http://www.sha70.se
Postat av: Katja

Gud vad kul och kolla lägenhet.

Vi står ju i typ varje bostadskö som finns i sverige sen förra året och förra månaden fick jag ett mail från en om att det nu finns en ledig lägenhet i sollentuna som jag hade chans på. Tack för den liksom.

2009-01-10 @ 21:12:18
URL: http://utlandsmamman.blogg.se/
Postat av: Jerk

I know..jag brukade läsa dödsannonser när jag var som mest ute efter lägenhet..för om någon dött borde det bli en lägenhet ledig någonstans..

2009-01-10 @ 22:43:32
URL: http://dalaibk.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0